четвртак, 6. јул 2017.

Ивањдан – Рођење Јована Крститеља

Ивањдан – Рођење Јована Крститеља

\Српска православна црква данас слави Ивањдан, рођење светог Јована Претече, крститеља Исуса Христа. Ивањдан је хришћански празник и слави се 7. јула по грегоријанском, односно 24. јуна по јулијанском календару. Срби га посебно поштују и као заштитника кумства и побратимства.

Уз Христово и Богородичино, то је једно од три света рођења које празнује Црква. Свети Јован Крститељ рођен је шест месеци пре Христа и зато је назван Претеча. Према хришћанској легенди, он је крстио Исуса Христа у реци Јордан. Попут многих хришћана који су страдали на путу Господњем и Свети Јован је убијен у време цара Ирода.

Десна рука Јована Крститеља, којом је крстио Господа, чува се као највећа реликвија (уз део Часног крста и мошти светог Петра Цетињског) у Цетињском манастиру.

Свети Јован Претеча и Крститељ једна је од најчешћих крсних слава у нашем народу. Данашњи велики празник слави се и као дан кумставаи побратимстава. У нашем народу и данас се кумство изузетно цени поштује и често се каже: Бог на небу, кум на земљи!

У црквеном календару данашњи празник обележен је црвеним словом, што значи да спада у ред заповедних празника.

Народно празновање Ивањдана потиче из претхришћанског периода, од ратарског култа у којем се слави сунце када у време летње дугодневице исијава највећу снагу, као и почетак жетве. У низу живописних обичаја на Ивањдан посебно место има брање лековитих трава и плетење венаца од ивањског цвећа, праћено песмом девојака. У предвечерје тога дана, у многим словенским крајевима палиле су се по брдима ивањске ватре , око којих се играло и певало.

Извор    

MOLITVA SVETOM JOVANU PRETECI



Krstitelju Hristov , propovednice pokajanja, ne prezri mene pokajnika, nego, udruzen sa nebeskim vojnicima, moli se Gospodu za mene nedostojnog, utucenog, nemocnog i tuznog, zapalog u mnoge nevolje, izmucenog burnim mislima uma mog, jer sam ja pecina zlih dela, te nema kraja mojoj grehovnoj navici. Um je moj prikovan za zemaljske stvari. Sta cu ciniti? Ne znam.I kome da pribegnem ,da spasena bude dusa moja? Samo tebi Sveti Jovane koji si imenjak blagodati, jer znam da si posle Bogorodice najveci pred Gospodom izmedju rodjenih od zena; jer si se udostojio da dodirnes glavu Cara Hrista, Jagnjeta Bozijeg, koje uzima greh sveta. Moli Njega za moju gresnu dusu , da bar od sada, u jedanaesti cas, ponesem blagi teret i primim platu sa poslednjima . O Krstitelju Hristov, cesni Preteco , poslednji proroce, prvi mucenice, postnika i pustinjaka nastavnice, ucitelju cistote i prisni prijatelju Hristov, tebe molim ,tebi pribegavam: ne odreci mi tvoju pomoc, nego me podigni palog mnogim gresima; obnovi mi dusu pokajanjem kao drugim krstenjem, jer si zacetnik i jednog i drugog : krstenjem omivajuci praroditeljski greh, a pokajanjem ociscujuci svako rdjavo delo; ocisti me oskrnavljenog gresima i uvedi me tamo gde nista necisto ne ulazi - u carstvo nebesko. Amin.

Sveti Jovane Preteco, moli Hrista Boga za nas!

 

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.